tiistai 9. joulukuuta 2014

Elokuva-arvio: Yön Ritarin Paluu

YÖN RITARIN PALUU
The Dark Knight Rises, USA 2012. Pääosissa: Christian Bale, Tom Hardy, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt, Michael Caine, Gary Oldman ja Morgan Freeman. Musiikki: Hans Zimmer. Käsikirjoitus Bob Kanen luomien hahmojen pohjalta: Christopher ja Jonathan Nolan. Ohjaus: Christopher Nolan. Kesto: 164 min.

Tähdet: 4,5/5

Minkä Joel Schumacher lähes pilasi 1990-luvulla kahdella lapsellisen huonolla, ja kerrassaan ala-arvoisella tekeleellään, sen on Chris Nolan veljensä Jonathanin kanssa 2000-luvun mittaan palauttanut: nimittäin Batmanin kunnian. Luulisi, että kahden vähintäänkin loistavan filmin jälkeen veljekset ovat saaneet jo valmistella kolmatta osaa onnistumisen paineet niskassaan. Eikä vähiten siksi, että trilogian edellinen osa Yön Ritari (2008) nosti riman jo suorastaan huikaiseviin korkeuksiin. Voi hyvät hyssykät ja kauhistuksen kanahäkki! Eivät kai Nolanin veljekset ole haukanneet jo liiankin isoa palaa? Eivät ole.


Elokuvan tapahtumat alkavat noin kahdeksan vuotta Yön Ritarin jälkeen. Näennäisesti rauhoittunut Gotham City on vihdoin kitketty rikoksista, syyttäjä Harvey Dentin murhasta syyt niskoilleen ottaneesta Batmanista ei ole näkynyt vuosiin vilaustakaan ja miljardööriplayboy Bruce Wayne (Christian Bale) on linnoittautunut erakoksi kartanonsa uumeniin. Vain vanha hovimestari Alfred (Michael Caine) ja komisario Jim Gordon (Gary Oldman) tietävät totuuden valheelle rakennetun rauhan takana.

Rauha ei kuitenkaan kestä kauaa, kun akrobaattinen murtovaras Selina Kyle (Anne Hathaway) ja julma terroristi Bane (Tom Hardy) pakottavat sankarin esiin piilostaan. Batman lähtee siis vielä kerran taistoon Gothamin puolesta, mutta onko psykopaattinen Bane synkkine suunnitelmineen liian vahva vihollinen jopa palaavalle Yön Ritarille?  


Nolanin Batman-trilogian ehdoton ydinosaaminen loistaa tarinankerronnassa. Tim Burton teki aikoinaan kahdella elokuvalla Yön Ritarin seikkaluista synkkähenkistä, goottiromantiikkaa tihkuvaa aikuisten satua, mutta Nolan yhdistää omassa tarinankerronnassaan fantasiaelementtejä vakavaan aikuiseen draamakerrontaan tavalla, jollaista supersankarielokuvissa ei juuri näe. Lisäksi rohkeus ammentaa tarinaan aineksia aihepiireistä, jotka normaalisti eroavat supersankarifantasioista kuin yö päivästä, tuo Yön Ritarin Paluuseenkin jotain sellaista, joka nostaa elokuvan genrensä valtavirran yläpuolelle.

Myös näyttelijätyö on elokuvassa varsin mainiota. Vaikka kukaan ei omalla suorituksellaan ylläkään Heath Ledgerin joutsenlauluksi jääneen traagisen Jokeri-roolin tasolle, parhaimmat näyttelijät hoitavat silti osansa erinomaisesti. Varsinkin Hardy tuo roolityössään Banen henkisen ja älyllisen puolen paremmin esiin kuin kukaan muu (ääni)näyttelijä ennen häntä – ja tekee samalla näinollen selvän pesäeron vuoden 1997 Batman & Robin-filmin sivuroolissa nähtyyn surkeaan Bane-hahmoon. Heikoimmin pärjää hyväntekijä Miranda Taten rooliin pestattu ranskalaisnäyttelijä Marion Cotillard, mutta tässäkin kohtaa syy on ehkä enemmän käsikirjoituksessa, kuin näyttelijässä itsessään. Toinen ongelma on Hathawayn esittämä kissamainen Selina Kyle, jonka motivaatioita en oikeasti tajunnut vielä elokuvan loputtuakaan.

Loppupeleissä edellä mainittujen pikku puutteiden lisäksi ainoa miinus, mitä keksin on kestossa: melkein kahteen tuntiin ja kolmeen varttiin yltävä pituus alkaa jo hieman koetella allekirjoittaneen istumalihaksia, mutta muiden pienten puutteiden kanssakaan se ei paljoa paina kokonaisuudessa, jonka Hans Zimmerin nuotit upeasti kruunaavat. Lopputekstien ilmaantuessa kuvaruudulle voin lopultakin hyvillä mielin todeta, että Gotham Cityn suojelijan kunnia on viimein palautettu ja Nolanin veljesten Batman-trilogia tullut arvoiseensa päätökseen.

Kiitos ja ikuinen kunnia Nolanin veljekset!

Juuso Rautiainen 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti