torstai 4. joulukuuta 2014

Sanat - Ismo Alangon lyriikkaa

Sana leijui (albumilta Sisäinen Solarium, 2000)


Sana leijui, sana vaappui
sana kellui laineilla
tuli toinen, tuli kolmas
tuli ruuhkaa aamuisin

satakieli, satakieli, mä en tunne sua enää
satakieli, satakieli, mä en kuule sua enää
kuulen vain levollisen luun kirskuvan
kuulen vain huomisen huohottavan

kauneimmat sankarit maa nielaisi
suurimmat huijarit vannoivat kostoa

suo, tuo surullinen suo
luo silmiesi loisteessa legendaa
luo silmäsi ja luo loisteesi
ja luo koko kuvatus
mä pyydän sua
luo mut leikilläsi
luo mut lämmölläsi
luo mua lujempaa
suo, tuo surullinen suo
luo silmiesi loisteessa legendaa
mä pyydän sua
luo kuvasi ja luo sanasi
ja luo tämä tarina
luo minut, luo!


Sanat on teos joka sisältää Ismo Alangon kaikki tähänastiset sanoitukset 1980-luvulta viimeisimpään albumiin saakka. Teos on ilmestynyt ensimmäistä kertaa 2011, mutta siitä on tehty täydennetty versio 2013. Runomuotoon tekstit sopivat poikkeuksellisen hyvin, sillä artistin sanoitukset eivät ole koskaan olleet itseaan toistavia ja päinvastoin monimutkaisia. Teksteissä on paljon mielenkiintoisia ja poikkeuksellisia kielikuvia, jolloin selkeä tekstin lukeminen vain helpottaa - kerrankin sanoista saa selvää!

Runojen lukeminen paperilta on hyvin erilainen kokemus kuin laulujen kuunteleminen. Tunteet ja emotionaaliset merkitykset tuntee selkeämmin ja fyysisemmin musiikkina. Toisaalta runoille saa itse luoda omat rytmitykset ja äänensävyt ja -painot, jolloin saa vapaammin käyttää mielikuvitusta.

-Susa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti