Pink
Floyd
The Endless River (2014)
Julkaistu: 10.11.2014
Levytetty: 1969, 1993 ja 2013–2014
Kesto: 53:04
Levy-yhtiö: Parlophone, Columbia
Tuottajat:
David Gilmour, Youth (Martin Glover), Andy Jackson ja Phil Manzanera
The Endless River on
progressiivista rockia soittavan Pink Floydin 15. ja viimeinen studioalbumi. Parlophone
ja Columbia Records julkaisivat sen perjantaijulkaisun saaneissa maissa
7.11.2014 sekä Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa 10.11.2014. Albumi on
ensimmäinen, jossa ei ole mukana 15.9.2008 Lontoossa kuollutta kosketinsoittaja
ja perustajajäsen Richard Wrightia ja kolmas vuonna 1985 tapahtuneen perustajajäsen
Roger Watersin eroamisen jälkeen. Levyllä on pääosin instrumentaalia musiikkia,
mutta on siinä yksi laulettukin kappale, ”Louder Than Words”. Albumin pohjana on
20 tuntia ennen julkaisematonta materiaalia, jota Pink Floyd ja Richard Wright
kirjoittivat, levyttivät ja tuottivat edellisen studioalbumin, The Division Bell (1994), äänitysten
aikana. Myös uutta materiaalia on mukana. Levyllä on paljon vaikutteita ambient-musiikista.
Arvioin albumin ensin kappalekohtaisesti ja sitten annan kokonaisarvion:
1.
Things Left Unsaid
(4:25)
Kappale
on hyvin tunteellinen ja melodialtaan rauhallinen. Alkuosa on vahvasti
syntetisaattoripainotteinen, mutta n. 2 minuutin ja 10 sekunnin jälkeen tulee
kitarakin mukaan. Puhepätkien kanssa siitä tulee ensimmäisenä mieleen rasittava
oikeustapaus, joka ei meinaa millään ratketa ja joka jää vaivaamaan päähän
useiksi päiviksi. Se saattaakin sopia hyväksi mentaaliharjoitukseksi oikeustalon
aulassa ennen oman oikeudenkäynnin alkamista.
2.
It’s What We Do
(6:21)
Tämä
kappale onkin monipuolisempi, sillä heti alussa soivat urut. Rummut tulevat
mukaan n. 1 minuutin ja 20 sekunnin kohdalla ja nostavat hieman kappaleen
tahtia. Kitara on myös mukana kappaleessa. Kappaleen voisi arvella nimen
perusteella kuvailevan yhdessä tekemistä tai yhteisöllisyyttä, ja urut
tuovatkin mieleen yhteisöllisyyden pääkaupungin eli kirkon. Ehkä kappale
kuvaileekin sellaisia asioita, kuten ehtoollinen ja virsien laulaminen. Luulen
kuitenkin, että yhtyeen itsensä tarkoituksena ei ollut kirkon esille tuominen,
kun otetaan huomioon, että David Gilmour
on ateisti.
3.
Ebb
and Flow
(1:50)
Ambient-mausteet
tekevät tästäkin kappaleesta rauhoittavan. Tyylillisesti ei mitään lisättävää
edellisiin nähden: kitara edelleen hyvin pelissä mukana ja kosketinsoitinpainotteisuus
kuuluu vahvasti. Kappaleen loppupuolella oleva ääni muistuttaa jonkinlaista
virtausta ja kuten kappaleen nimi kertoo (suoraan käännettynä ”Laskuvesi ja
virtaus”), niin kyse on joen virtauksesta. Tällainen kappale onkin sopivaa
melontamusiikkia.
4.
Sum
(4:49)
Kappale
alkaa maltillisesti syntetisaattoreilla, mutta ennen 1 minuutin ja 30 sekunnin
täyttymistä kitara ja rummut tulevat mukaan rokkaavammalla otteella. Sen
jälkeen kappale jatkuu stabiilina progena, kunnes lopussa tahti hiipuu ja
kitara häipyy. Koko kappaleen ajan pyörii mielessä tietokone, joka laskee
yhteen käyttäjän tekemiä laskutoimituksia nopealla tahdilla loputtomiin, kunnes
muutaman hetken päästä käyttäjä kyllästyy ja keskeyttää laskemisen sekä sulkee
tietokoneen. Kappale on siis nopeatempoisempi kuin edelliset.
5.
Skins (2:38)
Edellinen
kappale oikeastaan jatkuu tässä kappaleessa, sillä alkumelodia on jatketta
edellisen kappaleen lopusta. Kuvailemani tietokoneen käyttäjä kokee kappaleessa
muodonmuutoksen, jonka myötä ihossakin tapahtuu muutoksia. Muutokset ovat
ilmeisesti kuitenkin niin piinaavia, että käyttäjäkin alkaa hieman hermoilla ja
miettiä, miksi tässä kävi juuri hänen tahtonsa vastaisesti. Hetken kuluttua
selviääkin, että iho muuttui toisenlaiseksi ja se aiheutti tyytymättömyyttä
käyttäjässä. Tyytymättömyyden seurauksena käyttäjä teki nopean ratkaisun eli
itsemurhan, johon kappaleen loppuosan äänetkin mielestäni viittaavat.
6.
Unsung
(1:07)
Tässä
kappaleessa on selkeästi havaittavissa elementtejä klassisesta musiikista,
varsinkin kun siitä soitetaan koskettimilla viulun kaltaista ääntä. En keksi,
mihin tämä kappale voisi liittyä, mutta ilmeisesti jotain on jäänyt joltakin
laulamatta.
7.
Anisina
(3:15)
Kappale
on rytmikkäämpi: piano, kitara ja rummut ovat aluksi tehokkaassa dialogissa
keskenään. Myöhemmin mukaan tulevat kuoro ja saksofoni. Kappaleen aikana on
Eric Claptonin tyylistä kitaransoittoa ja mukaan mahtuu myös pureva
kitarasoolo. Kappaleen lopussa kuuluu ukkosen jylinää, joten se saattaa kertoa
jonkin tarinan. Ehkä Anisina on henkilö, jolla menee kaikki hyvin, kunnes
ukkonen pilaa kaiken ja saa hänet tuntemaan itsensä pettyneeksi.
8. The Lost Art of Conversation (1:44)
Kappale
on varsin mollivoittoinen ja rauhallinen. Kosketinsoitin on pääosassa siinä.
Kappale luultavasti kertoo tilanteesta, jossa keskustelu tietystä aiheesta on
kääntynyt yksipuoliseksi eikä taiteellisuutta pystytä enää saavuttamaan. On
ymmärrettävää, että tällainen kappale saa aikaan surullisia tunteita.
9.
On Noodle Street
(1:42)
Tämä
kappale on jatketta edelliselle: se vaikuttaa bluesvoittoiselta, vaikka
todellisuudessa ambient kuuluu edelleen vahvasti kappaleessa. Kappaleesta ei
saa kovin hyvin selvää, mistä aiheesta on kyse, mutta oletettavasti edellisen
kappaleen keskustelun osapuolet yrittävät parantaa ilmapiiriä lähtemällä
Nuudelikadulle ja etsiä sovintoa sieltä hyvältä maistuvien nuudelien muodossa.
10.
Night Light
(1:42)
Kappale
on niin tunteellinen ja herkkä, että siinä todellakin on yön tuntua.
Koskettimet ovat siinä yön roolissa ja kitara antaa valomerkkejä. Edellisen
kappaleen osapuolet lähtevät nuudelien jälkeen kotiin yhdessä katsomaan yön
valoja eli tähtiä. Tähdet parantavatkin heidän välinsä jälleen entisiin
mittoihin eikä erimielisyydestä ole jälkeäkään.
11.
Allons-y (1) (1:57)
Kappaleen
ranskankielinen nimi viittaa vauhtiin ja johan sitä vauhtia alkoi tullakin
tämän kappaleen myötä ainakin musiikillisesti, sillä raskaampi kitara antoi
merkkejä progressiivisesta rockista, jota tämä kappale pääosin edustaa. Rummut
olivat myös hyvin pelissä mukana. Vauhtia tuli myös keskusteluosapuolten
suhteeseen, joka parani kertaheitolla ja nyt ollaankin suhteen parhaissa
hetkissä. Tähän väliin palataan kuitenkin ajassa taaksepäin.
12.
Autumn
’68 (1:35)
Hammond-urut
tulevat jälleen tässä kappaleessa kehiin. Ne antavat jälleen kuvan kirkosta,
tällä kertaa kuitenkin häiden muodossa. Kuvailemani keskusteluosapuolethan
olivat ensi kertaa omissa häissä syksyllä 1968. Heidät vihittiin silloin
aviopariksi ja siitä se suhde lähti alun perin liikkeelle. Häät antavatkin
heille lisää vauhtia nykyelämään, mistä lisää seuraavassa.
13.
Allons-y (2) (1:35)
Kappale
alkaa klassisen musiikin vaikutteilla, mutta vauhtia tulee siihen lisää n. 25
sekunnin kohdalla. Kitara, koskettimet ja rummut ovat vahvoilla koko kappaleen
aikana. Häämuistelu vauhdittaa siis keskusteluosapuolten suhdetta niin paljon,
että tässä kappaleessa he tekevät asioita, joista molemmat ovat kiinnostuneita
ja toki juhlivat suhteen uudelleenparanemista kovalla sykkeellä erilaisin
keinoin.
14.
Talkin’ Hawkin’ (3:26)
Tämä
kappale on tahdiltaan hitaampi, mutta silti duurivoittoinen. Kappaleessa on
blues-vaikutteita, kuten yhdessä aikaisemmassakin kappaleessa. Se on myös
jatkoa edelliseen kappaleeseen. Mukana on puhepätkiä, joissa käsitellään
ihmisyyttä ja tulevaisuutta. Pätkät saattavat viitata seuraavaan asiaan:
keskusteluosapuolten juhlimisessa tulee esille jälleen eroavaisuuksia, jotka
johtavat syvälliseen pohtimiseen suhteen jatkosta ja sitä isommistakin
asioista. Lopulta osapuolet lopettavat parisuhteen yhteisymmärryksessä ja
jatkavat omia polkujaan.
15.
Calling
(3:39)
Tämä
kappale on vielä hämärämpi kuin edelliset, mutta kyllä siitä jotain irti saa, kun
kunnolla miettii. Kyseessä on hitaasti etenevä kappale, joka todennäköisesti
kuvailee soittamista kahden ihmisen välillä. Kosketinsoittimet ovat jälleen
pääosassa, ja tämä kappale luultavasti herättää mielenkiintoisia tuntemuksia.
Klassisen musiikin vaikutteet kuuluvat kappaleessa varsin hyvin.
16.
Eyes to Pearls
(1:52)
Kyseessä
on kitaravoittoinen kappale, jonka luulisi ainakin nimensä perusteella olevan
tunteita herättävä. ”Silmät helmiin” tarkoittaa ehkä sellaista tilannetta,
jossa mies ja nainen katsovat toisiinsa kiinnostuneen näköisenä. Mies
kiinnittää oman huomionsa naisen kaulassa roikkuviin helmiin, jotka näyttävät
hänen mielestään kauniilta.
17.
Surfacing
(2:47)
Kappale
on rytmikäs, sillä siinä ovat kitara ja rummut merkittävässä roolissa. Rummut
rytmittivät kappaletta hyvin. Luulen, että tässä kappaleessa haluttiin nimensä
perusteella paljastaa jotain suurta liittyen albumiin tai muuten vain Pink
Floydiin. Voi myös olla mahdollista, että siinä paljastettiin naisen kauniilta
näyttävien helmien salaisuus. Ihan tarkkaan emme kuitenkaan tiedä, mitä tässä
paljastettiin, joten tulkinta lienee vapaa tämän osalta.
18.
Louder Than Words
(6:33)
Kappaleen
ensimmäiset minuutit ovat instrumentaalisia ja kitaravoittoisia. Noin
puolentoista minuutin kohdalla aloittaa David Gilmour laulamisen, joka kestää
n. 3 minuuttia. Hän laulaa asiasta, joka on kovempi kuin sanat. Laulun sanat
eivät tätä asiaa paljasta eikä sitä muutenkaan saa selville. Kappaleen
viimeiset minuutit ovat instrumentaalisia. Kyseessä siis on albumin ainoa
kappale, jossa on lauluosuus mukana.
Tässä
siis arviot albumin 18 pääkappaleesta. Tarkkaavaiset kuulijat saattavat
huomata, että levyllä on 4 kokonaisuutta, joista ensimmäinen koostuu kolmesta,
toinen neljästä, kolmas seitsemästä ja viimeinen neljästä kappaleesta. Jos siis
olisin arvioinut kappaleet kokonaisuuksina, niin toki arvioista olisi silloin
tullut erilaisia. Koska en itse kuitenkaan ole aikaisemmin kuunnellut tätä
albumia, niin päätin analysoida kappaleet irrallisina. Levy on
kokonaisuudessaan mielenkiintoinen, sillä ambient-vaikutteet saattavat saada
klassista musiikkia kuuntelevat kiinnostuneeksi tällaisesta albumista. Ambientia
voidaankin osuvasti kutsua nuorten klassiseksi musiikiksi, jolla on nuorekas
ote. Voi kuitenkin olla, että laulun puuttuminen useista kappaleista ei
miellytä kiihkeimpiä Pink Floyd-faneja, mikä on ymmärrettävää. Levyn ei ollut
tarkoitus olla mikään listamenestyjä, kuten monet sen edeltäjistä. Kuitenkin
useiden maiden albumilistalla se ylsi ykkössijalle, mm. Britanniassa, Ruotsissa
ja Saksassa. Albumi sopii mielestäni eräänlaiseksi korvakuulokemusiikiksi,
jonka avulla voi pehmentää tunteitaan mieltä painavista asioista ja rauhoittua.
Albumin deluxe-versiolla on mukana kolme ylimääräistä, hieman kokeellisempaa
kappaletta sekä kuusi videota, joita en tässä käsittele, vaikkakin nuo
bonuskappaleet ovat mukana Spotifyssa olevalla versiolla.
3,5/5
tähteä
Vili
Roponen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti